2014. május 3., szombat

Élet a 4-es metró után

Szinte egy emberként ujjongott fel a pesti lakosság a 4-es metró átadásakor és örömmel vetette magát az újonnan megépült vonalra. Nyilván még el kell telnie jópár évnek, mire az emberek tudatába annyira beleivódik a 4-es vonal létezése, mint mondjuk a 3-as metrónál, de hát ez már csak így megy.
Na de ennyi lenne? Nem lesz a jövőben egy olyan gigaprojekt sem, ami szitokszóvá válhat az átlag fővárosi lakosság körében?

Meg kell, hogy nyugtassak mindenkit, vannak jelöltek bőséggel. Nézzünk is meg ezek közül néhányat!


1-es villamos meghosszabbítása (2014 vége)



Kicsit önző módon főleg azokat a projektek fogom bemutatni, amik valahogyan kapcsolódnak hozzám (értsd: ahol ismerem az érintett környéket). Így jutunk el mostani területünkhöz, az 1-es villamos felújításához. Az 1-es vonal ugye a pesti oldal külső körútján megy végig, érintve északon a budai III. kerületet is -na ez pont az a rész, ahol életemben jó, ha kétszer megfordultam eddig. Sokkal érdekesebb azonban, hogy már el is kezdték meghosszabbítani a vonalat, déli irányban, a XI. kerület és Kelenföld felé. Bár a távlati tervekben egészen a Kelenföldi pályaudvarig elérne a villamos, az új végállomás egyelőre a Fehérvári úton lesz - pont a volt általános iskolám mellett. Gondolta volna a fene, hogy lassan már 1-es villamossal is el lehet jutni oda.

Félretéve a személyeskedést, azért az tényleg jelentős, hogy hosszú évek után végre ismét új villamosvonal épül Budapesten. Nagyon szakbarbárnak hangzik ez a kijelentés, de képzeld el, hogy mondjuk a négyes-hatos vonalát hosszabbítanák meg.... Azért az jelentős lenne, nem?
Az 1-es villamos másik nagy újdonsága a füvesített villamospálya lesz. Ez sem hangzik elsőre túl izgalmasnak, mindenesetre a képek alapján elmondható, hogy jóval barátságosabban fog kinézni a környék.


Budai fonódó villamoshálózat (2015 közepe)


Ha már villamosról van szó, itt egy érdekesebb tervezet, bár ezt még nem kezdték el ténylegesen építeni. A projekt célja Óbuda villamosközlekedésének megújítása, korszerűsítése. Ennek keretében felújítanák a 17-es villamos pályáját, részben új villamosvonal épülne a Széll Kálmán tér és Óbuda között, továbbá összekötnék a Batthyány teret a Margit budai hídfőjével. Bocsánatot kérek a száraz felsorolásért, de ezen átalakítások nagy része olyan helyen zajlik, amit én nem igazán ismerek, így nem is tudom megmagyarázni, színesíteni az ilyen-olyan villamospálya-fejlesztéseket.
Na jó, egyet azért igen: végre lesz egybefüggő villamosközlekedés a Duna-parton. Most a 41-es villamosnak a Batthyány téren van a végállomása, a 17-esnek pedig a Margít-hídnál. Így azonban a hiányzó szakasz ki lesz pótolva, aminek köszönhetően már Budán is lehet majd villamos-korzózni, nem csak Pesten. Egyébként innen ered az egész projekt neve: a Margit híd budai hídfőjénél össze fog "fonódni" a 17-es és 41-es vonal.

A terv annyira azért előrehaladott állapotban van, hogy a 17-es villamos már nem jár a pályafelújítás miatt. Ha mázlink van, a Széll Kálmán teret is át fogják alakítani. Ja, és a megvalósulás után megint lesz 56-os villamos, a 61-es pedig a 17-es vonalán fog továbbközlekedni.



5-ös metró (2020 + 20-30 év)


És akkor ezek után végre áttérhetünk a kevésbé földhözragadt, nagyvolumenű tervekre. Rögtön itt egy újabb metró, bár ezt hivatalosan "Észak-déli regionális gyorsvasút"-nak hívják. Az ötlet baromi egyszerű: az északról jövő szentendrei HÉV-et össze kell kötni a föld alatt a délről érkező csepeli és ráckevei vonalakkal.
A 4-es metróhoz hasonló botrány elkerülése érdekében a projektet már most több ütemre szedték szét. Az I. ütemben előbb a csepeli és ráckevei HÉV-et terelnék egy vágányra a Nemzeti Színház térségében, majd a Boráros térnél a föld alá bukva egészen az Astoriáig menne a vonal. A BKK jelenleg ezt az ütemet tervezi a közeljövőben megvalósítani.
A későbbiekben a "metró" a Kálvin tér, Oktogon, Lehel tér, Margitsziget érintésével fog becsatlakozni a szentendrei HÉV vonalára.
Feltétlenül fontos még megemlíteni, hogy - bár a megvalósítás sehol sincs - a metró színe már évek óta el van döntve, lila lesz. Jaj de örülünk. (Elnézést a rossz minőségű képért, de egyszerűen nem létezik értékelhető illusztráció a nyomvonalról.)



2-es metró bővítései (2020 vagy később)


Bár a 2-es metróvonal az utóbbi években teljes körűen fel lett újítva, a menő Alstom-szerelvényekről nem is beszélve, van itt még tennivaló. Például a metró és a gödöllői HÉV összekötése, ami elsőre ugyan egyszerűen hangzik (mindkettőnek az Örs vezér terén van a végállomása), ám annál több nehézséget von maga után. Hol legyen pontosan összekötve  a két vonal, hova tesszük a felszíni autóforgalmat, hogyan tudnak a HÉV-kocsik metrósíneken közlekedni és fordítva. Szóval nem egyszerű.
Mindemellett annak a lehetőségét is "vizsgálni fogják", hogy esetleg egy új vasúti szárnyvonalat építsenek Rákoskeresztúr felé, de azt a környéket én már végképp nem ismerem, így a jelentőségét sem tudom felmérni.


Földalatti felújítása (2020 vagy később)


A jó öreg Milleniumi Földalatti Vasút (külföldi turistáknak csak "metro line M1") is kezd egy kicsit elöregedni, fel kéne újítani a vonalat, a 30 éves szerelvények cseréjéről nem is beszélve (bár mezei utasként nekem ezek egyáltalán nem tűntek fel... na mindegy, a szakemberek biztos tudják). Sőt, itt szintén "meg fogják vizsgálni" a vonal továbbépítésének lehetőségét, a Mexikói úttól egészen Zuglóig.


3-as metró felújítása (minél hamarabb, igazából 2020 vagy később)


Nem véletlenül ezt hagytam a végére: véleményem szerint ez az egyik, ha nem "a" legfontosabb projekt a főváros közlekedésében. Lassan már két éve repkednek a hírek, hogy melyik napon melyik állomás közelében robbant le egy-egy metrószerelvény a 3-as vonalán, a sebességkorlátozásokról és az aggódó hangokról nem is beszélve. És hát tényleg nagyon leharcolt a szegény metróvonal állapota, ideje lenne a 2-es után a 3-as metrót is felújítani végre. A BKK szerint gőzerővel dolgoznak a projekten, már mindenféle tanulmány elkészült, jelenleg keresik a beruházás kivitelezőit. Ettől függetlenül a laikus szemlélő (ld. én) könnyen érzékelheti úgy, hogy már hónapok óta nem történik semmi az ügyben, emiatt már a BKK-nak is kellett magyarázkodnia. Na mindegy.

Mindenesetre annyit már tudni lehet, hogy évente 4 állomást fognak felújítani a hozzájuk tartozó vonalszakasszal együtt, így 5 év alatt fog végbemenni az egész vállalkozás. A felújítás után pedig akár Káposztásmegyerig is meghosszabbíthatják a metróvonalat északra (ezt mellesleg már 20 éve lebegtetik a levegőben), bár ezt még ugye "vizsgálni kell".
Ha elkezdik, valószínűleg kínkeserves lesz az az 5 év a budapesti lakosoknak a folyamatos szakaszlezárások miatt. (Csak a 3-as metrón többen közlekednek naponta, mint az ország vasútvonalain együttvéve.) De hát inkább legyen ez, mint az 5 km/h-val közlekedő metrószerelvények.



Szép és jó, de mikor?


Ezen felsorolás után egy kérdés valószínűleg minden olvasó elméjén végigfut: mindezt mikorra? 2050-re? Sajnos nem tudok egy négyjegyű számmal válaszolni. Az itt felsorolt projektek nagy részére a BKK a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusban próbál meg támogatást szerezni (azaz már el is kezdődött a "kérelmezés"). Négy kiemelt projektjük van: a 2-es metró továbbépítése, a Földalatti rekonstrukciója, az 5-ös metró előkészítése, valamint a villamoshálózat fejlesztése (akármit is takarjon ez utóbbi kifejezés). Szóval az itt felsorolt projektek 90%-ához a "2020, vagy később" címkét lehet odabiggyeszteni.

Vannak azonban konkrétabb információk is. Az 1-es villamos meghosszabbítását 2014 végéig ígérik befejezni. A budai fonódó villamoshálózatra már kiírták a közbeszerzési eljárást, 2015. júniusáig kell elkészülnie az átalakításoknak. A 3-as metrónál 2016-ig csak a megvalósíthatósági tanulmány fog elkészülni és ezek után lehet majd pályázni az uniós támogatásra.

No hát igen, ilyesmikre lehet számítani a jövőben. Kicsit hosszú lett a felsorolás, de ezt kérem tudjátok be saját emberi gyengeségemnek: nagyon könnyen el lehet merülni a különböző utópisztikus tervezetekben. Rengeteg elképzelésről még így sem meséltem (ld. például a Földalatti meghosszabbítását a budai Várig), de azok annyira elszállt ötletek voltak, hogy még az ésszerűség látszata is elveszett volna.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése